Apotheek
Bereikbaarheid apotheek
- U kunt de apotheek 24/7 e-mailen of via de “chatfunctie” in de patiëntportaal benaderen.
- De standaard levertijd van de apotheek is 2-3 werkdagen
- Medicatie, mits met spoed besteld, kan ook binnen 24 uur afgeleverd worden.
- U ontvangt statusinformatie van ons Track & Trace systeem, voor statusinformatie kunt u tussen 12:00 – 15:00 bellen.
- Medicatie kan 24/7 opgehaald worden via ons afhaalsysteem, wanneer het u uitkomt (mits binnen 48 uur na ontvangst SMS)
- Herhaalmedicatie kunt u ophalen tussen 15:00 – 17:00, buiten deze tijden concentreren we ons op de bereiding van uw medicatie.
- Zit u zonder medicatie? Wij hebben ruim 1500 artikelen op voorraad en kunnen u vaak een overbruggingsverpakking geven.
- Is er sprake van spoed buiten openingstijden? Dan kunt u terecht bij de dienstapotheek, deze is bereikbaar via de HAP via 0900 – 3336333
Uw lokale apotheek kent u, kent uw dossier, levert snel en staat iedere dag voor u klaar; Goede zorg, dichtbij!
Veelgestelde vragen over onze werkwijze
Ons werk is complex en we hebben te maken met veel partijen, regels en contracten. Helaas krijgt u als patiënt vaak niet de juiste informatie. We hebben speciaal voor u een website laten maken waarbij onze veelgestelde vragen, die we dagelijks krijgen, beantwoord worden.
Bekijkt u alstublieft eens de website hieronder:
Huisartsenpraktijk Gramsbergen FAQ
Apotheek & Privacy
- In verband met de indeling van onze ruimten is een optimale privacy soms niet te bereiken, we zijn ons hier van bewust en proberen dit tegen te gaan met muziek in de wachtkamer. Tevens proberen we nieuwe uitgiften (veel informatie bespreken) te scheiden van herhaaluitgiften (weinig informatie te bespreken).
- Wilt u een gesprek in een spreekkamer met één van onze assistentes? Vraag daar dan om aan de balie, dit is altijd mogelijk. Weet u dit op voorhand al? Belt u dan even om een afspraak in te plannen.
- In verband met uw privacy zullen wij u daarom soms bellen om de begeleidingsgesprekken telefonisch te voeren
Apotheekhoudend Huisarts
De huisartsenpraktijk is apotheekhoudend en de geneesmiddelen worden door de huisarts zelf verzorgd. Het voordeel hiervan is dat de arts die u behandelt tevens een goed overzicht heeft van de door u gebruikte geneesmiddelen. Wij proberen zo prijsbewust mogelijk te werken; soms wisselen medicijnen en/of verpakkingshoeveelheden hierdoor.
De recepten die tijdens het spreekuur worden voorgeschreven kunt u, als ze op voorraad zijn, snel meenemen. Soms moet u wel even wachten totdat het middel voor u bereid is, in dat geval vragen wij u om even te wachten in de wachtkamer.
Wat doen wij dan terwijl u wacht?
- Nagaan of u andere medicijnen gebruikt
- Nakijken of het medicijn geschikt is voor u (bent u er bijvoorbeeld niet allergisch voor)
- Controleren of de huisarts de dosering goed heeft uitgerekend
- Uw gegevens, het gebruik en eventuele waarschuwingen op het etiket zetten
- De schriftelijke uitleg van het medicijn uitprinten, meestal in de vorm van een bijsluiter
- Een 2e controle laten uitvoeren door een 2e assistente
Moet een geneesmiddel besteld worden, dan kunt u het op de 2e werkdag tussen 15.00 en 17.00 uur afhalen. Dit is wel sterk afhankelijk van de landelijke voorraden
Medicijnen bestellen
U kunt op verschillende manieren uw medicatie bij ons bestellen:
- Via de ‘Mijn zorg online app’
- Via e-mail naar apotheek@huisartsgramsbergen.nl
- Via de Receptenlijn (keuze 3)
- Via deze website, via Herhaalrecepten
Het is niet meer mogelijk om lege doosjes in te leveren bij de apotheek.
Indien u uw herhaalmedicatie vóór 12:00 uur bestelt, dan ligt uw bestelling binnen 2 werkdagen tussen 15:00-17:00 uur voor u klaar. Indien u ná 12:00 uur bestelt, kan het een dag langer duren voordat het voor u klaarstaat.
Recepten
Met papieren recepten van specialisten kunt u gedurende de hele dag bij ons terecht. Als het medicijn op voorraad is, kunt u het direct meekrijgen. Is dit niet het geval, dan wordt het voor u besteld en kunt u het meestal de volgende dag tussen 15:00-17:00 uur ophalen. De specialist kan het recept ook digitaal doorsturen naar de apotheek. Belt u in dat geval even met de apotheek of uw medicatie op voorraad is en het dezelfde dag nog kan worden opgehaald.
Specialité-medicatie & Medische Noodzaak
Soms heeft van uw arts-specialist een recept gekregen wat uitgeschreven is op een merknaam (specialité) van een geneesmiddel en niet op de werkzame generieke stof.
Kunt u zich voorstellen dat u een brood koopt bij de supermarkt voor €2,50 en dat de supermarkt eigenaar u daar €10,- bij cadeau geeft? Dit is wat er gebeurt als wij merkmiddelen verkopen en de verzekeraar slechts een generiek middel wil vergoeden. De vergoeding is dan lager dan onze inkoopprijs van medicatie.
Uw apotheker heeft de contractuele verplichting vanuit de zorgverzekeraars om uw recept te “vertalen” naar het goedkoopste middel met dezelfde werking. De zogenaamde generieke stof verzorgt de eigenlijke werking. Dit wordt allereerst gedaan om de zorg betaalbaar te houden. Het is tevens een beschermmiddel om te voorkomen dat de specialist of de apotheker, tegen betaling of beloning van farmaceuten, u een bepaald middel zal overhandigen.
Daarnaast dienen wij in voorkomende gevallen het middel om te zetten naar een zogenaamd “preferent” merkmiddel, het middel wat de zorgverzekeraar wel wil vergoeden. Dit preferentiebeleid is erg strikt. Bij sommige verzekeraars mogen we slechts in 2% van de gevallen afwijken op basis van “medische noodzaak”. Daarna worden we beboet
Wanneer is er nu sprake van een medische noodzaak? Artikel 2.8 van het Besluit Zorgverzekering geeft aan dat slechts als het medisch onverantwoord is dat behandeld wordt met een door de zorgverzekeraar aangewezen geneesmiddel er aanspraak bestaat op een ander middel.
De zorgverzekeraars verwachten van ons dat wij overleggen met de arts-specialist of er sprake is van:
1) Een overgevoeligheid voor een bepaalde hulpstof (allergische reacties)
2) Een onaanvaardbaar risico bij omzetting van het geneesmiddel
3) Eerder gebruik van het generieke middel
Het is hier belangrijk om op te merken dat het voor de verzekeraar (helaas) niet uitmaakt of het merkgeneesmiddel volgens u of de specialist beter of minder goed werkt. Zeker als een eerste voorschrift direct een merkmiddel is, zullen wij dit (zonder consultatie met de specialist) niet verstrekken.
Voorbeeld: Patiënt A ontvangt van de specialist een recept voor een bloeddrukverlagend medicijn X, dit kost €90 per doosje. De apotheker zet dit medicijn om naar middel Y met dezelfde werkzame stof, dit kost namelijk €2,50 per doosje. Dit medicijn zorgt ook voor een lagere bloeddruk en voorkomt ernstige gezondheidsschade. Echter door het gebruik van het medicijn krijgt de patiënt last van duizeligheid. De patiënt wil daarom liever middel X. Maar duizeligheid is een bekende bijwerking van het medicijn (ook in de duurdere merkvorm) en dus GEEN overgevoeligheid. De apotheker geeft middel Z mee van €9,25 per doosje om te kijken of patiënt A dan minder duizelig wordt en begeleidt de patiënt zodoende naar het meest betaalbare alternatief.
Alleen de apotheekhoudend huisarts mw. D. Stapel-Bresser heeft de eindverantwoordelijkheid en bevoegdheid om de medische noodzaak vast te stellen, haar oordeel is allesbepalend. Waarnemend huisartsen binnen de praktijk of specialisten hebben uitsluitend een adviserende/consulterende rol.
Op dit moment zijn er namelijk arts-specialisten actief die vrijwel al hun medicatie op merknaam en medische noodzaak voorschrijven. Uiteindelijk worden wij, en niet de specialist, hiervoor gestraft. Recepten van deze specialisten worden dus extra gecontroleerd, uw uitgifte kan daardoor enkele dagen vertraging oplopen.
Uiteraard kunt u altijd het geneesmiddel van uw keuze meekrijgen op basis van het recept. U kunt het dan afrekenen aan de balie en uw nota indienen bij de zorgverzekeraar. Wij garanderen niet dat u het vergoed krijgt. U kunt met de zorgverzekeraar in gesprek over de hoogte en wijze van de vergoeding. Voorziet u chronisch gebruik van een bepaald middel? Bekijk dan goed welke zorgverzekering u het volgende jaar kiest.
Bent u het niet eens met onze beslissing in uw geval? Neemt u dan contact op met uw zorgverzekeraar, zij zullen de kwestie met ons afhandelen. U bent daarnaast ook vrij in de keuze van uw apotheek. Wilt u wel de huisartsenzorg van onze praktijk, maar een andere apotheek gebruiken? Dit is mogelijk en dit kunt u schriftelijk laten weten.
Central Filling / Externe apotheek
Wij kunnen wij de bereiding van uw medicatie laten verzorgen door een externe apotheek. Dit is een zogenaamde central filling apotheek. U kunt dit zien als een enorme robot die automatisch alle medicatie bij elkaar zoekt. Wij hebben deze stap moeten nemen om financieel gezond te blijven bij dalende marges. Om die reden kan de verpakking van uw medicatie er dan anders uit zien. Dit centraal vullen wordt verzorgd door:
Drs. A.A. de Vries: verantwoordelijke geregistreerde apotheker van Mosadex C.V., h.o.d.n. Central Filling Mosadex
Nieuwenhuizenweg 17
2314XP Leiden